ZECE reguli de aur ca să nu adormi la volan

Chirurgul Oana Goidescu prezintă ZECE reguli de aur ca să nu dormi la volan. CA SĂ NU-ȚI FACI MAȘINA DRIC. SAU PROIECTIL.

Sindromul de apnee în somn de tip obstructiv este una dintre cauzele somnolenţei la volan. Dar nu unică şi nici cea mai frecventă. Care-i cea mai frecventă?

unnamed

LIPSA EDUCAȚIEI ȘI A DISCIPLINEI RUTIERE

Hai să va dau un exemplu: prima oprire a unui doritor de permis auto, este la medicul de familie. Să zicem că acesta e informat despre SAS. Dar nu are nici un motiv să trimită la somnolog un puştan de 18 ani , 60kg, cu televizorul bunicului în braţe, care nu sforăie, nu are boli cunoscute şi a cărui somnolenţă diurnă se datorează nopţii precedente pierdute-n club. STOP BANG şi stop joc!

Puştiul va ieşi pe uşă cu antecedentele trecute pe fişa. Și cu o doză zdravănă de teribilism postpubertar restantă.

Doză care se va manifesta într-una din nopţile în care puştiul va pune mândru – cocoş cheile de la maşină lângă sticla cu apa minerală şi pachetul de ţigări. Sau, în care va bea o bere la începutul parangheliei pe principiul „până plec iese”. Dar va fi, a două zi spre dimineaţă, aproximativ la fel de mahmur ca şi cei pe care îi cară cu maşină, pentru că NU A DORMIT. Adaugă la asta, lipsa de experienţă la volan. Cam din aste cauze, în accidentele cu adormit la volan sunt implicaţi mai mult tinerii.

Nu-i aşa că-ţi vine să pui patru lacăte pe uşa garajului şi să duci cheile de la maşină în trezorerie? Am trăit situaţia asta în gardă – maşină cu copii, încolăcită după pom sau contorsionată în şanţ, şi încă n-am găsit vorbele cu care să răspund la întrebarea părintelui: „De ce i-am luat maşină?”.

Alt exemplu: pleci de la muncă după tură de noapte, gardă, sau la miezul nopţii.Tot stors că o lămâie şi cu scobitori la pleoape. N-ai cum să eviţi, ăsta e jobul.

Alt exemplu: sindrofii în familie, nunţi, botezuri. Să zicem că „ea” are permis şi conduce la întoarcere. Eventual mai nedormită ca el, că doar a fost şi la cosmetică plus la coafor.

Alt exemplu: urgenţele. Copii cu febră, bătrâni cu cine mai ştie ce, naşte nevasta, că doar cele nouă luni, de obicei noaptea de împlinesc. Și ajungi să conduci la o oră la care tu făceai nani de obicei.

Mai vrei ? Plecat în concediu la 3 dimineaţa – sport naţional.

Concluzie?

Asta e viaţă de zi cu zi şi cu situaţii mai mult sau mai puţin evitabile. La un moment dat, orice posesor de permis va ajunge să se suie la volan obosit.

Ce înseamnă asta?

Înseamnă că , chiar dacă rămâi treaz, ai comportament similar unuia care a băut. Adică deciziile luate nu vor fi chiar cele corecte, timpii de reacţie scad, informaţiile sunt procesate ca melcu`. În schimb, comportamentul e mai agresiv şi tendinţa de a apăsa acceleraţia creşte. Între altele, şi pentru că omul se grăbeşte la somnic.

Sau să zicem că adormi. Obţii o maşină scăpată de sub control , în viteză , că doar ai un picior pe acceleraţie, manevre de frânare şi evitare ioc. Accidentele produse aşa sunt cele mai grave. Logic, nu?

Ce faci când n-ai încotro şi te sui cu Morfeu lângă tine? (PS- Morfeu e zeul somnului!) Păi, nişte chestii simple şi de bun simţ.

– Ține minte că o cafea sau un energizant (hai că mai bei şi de-astea, mai ales dacă eşti junior!) ajung în stomac, nu se bagă în venă. Adică efectul nu se instalează imediat. Și dacă eşti consumator cronic, mai deloc.

– Șoseaua monotonă predispune la somn. Tiparul clasic este autostrada. Noroc că nu prea avem… să mai zică cineva că nu are statul grijă de noi!

– Muzică lentă… nani-nani… mai bine una mai săltăreaţă. A, şi vezi că datul muzica mai tare, ajută doar pe moment!

– Tot o soluţie de moment este şi geamul deschis. Oricum, căldură îţi face rău.

– Nu pleca cu maţul plin. Că boala porcului, e reală. Și dacă mănânci, vezi că mai bine e să bagi chestii sănătoase , decât să redirecţionezi toată circulaţia sangvina în procesatul dulciurilor rafinate.

– Cel mai bine, trage pe dreapta. Aici ai două variate. Fie pui capul jos şi tragi un somnuleţ, fie te dai jos din maşină şi faci câteva mişcări vioaie împrejurul ei.

– Ia pauze obligatorii, fie că ţi-e somn, fie că nu .

În concluzie:

  1. Cel mai bine e să pleci la drum cu o rezervă bună de somn înainte.
  2. Să nu consumi alcool. DELOC.
  3. Să nu te încrezi în cafea şi energizante, te înşală.
  4. Să nu mănânci mult şi greu îninte de drum.
  5. Să faci pauze de înviorare PREVENTIV, chiar dacă nu simţi somnul, dar ai motive să fii somnoros
  6. Dacă simţi somnul, să tragi urgent pe dreapta. Din refugiu revii în maşină, dintre îngeri, nu.
  7. Discută cu cel din dreapta ta.
  8. Muzică vioaie, antrenantă
  9. Geamul deschis
  10. Întreabă ÎNTOTDEAUNA, când ţi se prescrie un medicament, dacă nu cumva dă somnolenţă.

Îţi repet, lipsa de somn echivalează cu băutul. Și alcoolemia e circumstanţă agravantă, aşa că nu te gândi să te scuzi cu „ am condus obosit”. Dacă nu ţin frânele pleci la drum? Nu cred. Dacă nu te ţin curelele proprii, de ce-o faci? Și dacă totuşi n-ai încotro, aminteşte-ţi cele de mai sus.

Toate articolele de pe Blogul Otiliei despre somn, bolile şi urmările lui, le citeşti aici:

http://www.otiliatiganas.ro/stiai-poti-calcula-singur-daca-ai-apnee-de-somn/

http://www.otiliatiganas.ro/bolile-somnului-chirurgul-oana-goidescu/

http://www.otiliatiganas.ro/bolile-somnului-cumunde-le-diagnosticam/

http://www.otiliatiganas.ro/sa-fim-sinceri-cati-romani-cunoscrespecta-legea-despre-apneea-somn/

 

 

 

 

 

 

 

 

7 Comments

  1. psi 28 decembrie, 2016 at 2:09 am - Reply

    2 sunt cauzele ptr care soferii adorm : – cu cit sunt mai noi masinile cu atit sunt mai ermetice, neaerisite, ceea ce conduce la somnolenta datorira hipoxiei creierului; – consumul de carne la gratar, insuficient fripta, induce toxoplasmoza niste „viermisori” care se instaleaza in creier blocind cimpul de constiinta ( exista numeroase studii in acest sens , studii realizate de specialisti englezi). Ambele aspecte potenteaza riscul de somnolenta atunci cind conducatorul auto are steatoza hepatica si constipatie. Toate persoanele afectate aveau abdomenul cu acumulare de lichide ( „burta de bere”). Asadar, mincare (bogata in proteine ) in exces si lipsa conditiei fizice aduce somnolenta

    • Otilia Tiganas 28 decembrie, 2016 at 11:08 am - Reply

      Acuma… asta cu toxoplasmoza e mult mult mai complexă și mai rară până la deloc, dacă mânânci un grătar. Deci informația cu „viermișorii din creier dacă mânci grătare”, nu-i bună. Toxoplasmoza – formă cu difuzare cerebrală, nu induce somolemța la volan, că oricum nu mai poți conduce. Eventual ești mai somnoros în timp ce ești internat la reanimare.

  2. rotaru florin 13 martie, 2017 at 2:03 pm - Reply

    scuze pt offtopic dar nu gaseam unde sa pun o intrebare:
    este obligatoriu a fi respectata perioada de FIX 6 luni pentru a primi de la medicul de familie 2 trimiteri pentru tratament fizioterapeutic si de recuperare ?
    altfel spus, pot primi trimiterile pt fizioterapei in urmatoarele situatii (?):
    -una la 1 oct 2016 si a doua la 15 februarie 2017ș
    – una la 1 aprilie 2017 si a doua la 20 august 2017
    (exista un act legislativ care reglementeaza aceasta perioada?)
    va multumesc anticipat,
    al dvs.
    florin rotaru

  3. Șofer de 40 de ani, comunitate 17 iulie, 2017 at 4:26 am - Reply

    Doamna Draga, noi unii din șoferi conducem 25 de ore din 24 real. Cum din cauza fusului orar in fine.
    Ce ați menționat mai sus, v-ați pierdut timpul mai ales la modul cum ați abordat problema, sunteți pe lângă total.
    Lăsați un șofer sa vorbească…
    Oricum ideea este buna juniorilor care sunt mai tineri cu vreo 60 de ani decât dumneavoastră, aveți dreptate

    • Otilia Tiganas 17 iulie, 2017 at 8:23 am - Reply

      Domnule șofer. Textul este semnat de un chirurg- femeie. Unul care, deseori, conduce spre casă după 24 de ore de gardă. În GB tocmai se pregătește o inițiativă legislativă car-i vizează pe medicii nevoiți să conducă după gărzi și nesomn, asta în urma unor drame cu tineri. Din ce puii mei ați dedus că articolul s-ar adresa șoferilor PROFESIONIȘITI? Păi dvs aveți legi după care funcționați! Profesioniștii își au regulule lor sticte pe care le respectă/sau nu. Ar fi exact ca și cum dumneavoastră ați învăța chirurgul cum să taie. Nici dracu nu v-a scris dumneavoastră, șoferului profesionist. Asta ca să fiu în tonul dialogului pe care l-aț inițiat cu „termină cu prostiile”. De plidă, eu sunt profesionist al scrisului, pe lângă medicină. Motiv pentru care – spre deosebire de dvs care vă puteți permite – eu semnez orice public, am date de contact, știți exact cine sunt, unde lucrez și pe cine citiți. Eu cine-i „Șoferul de 40 de ani, comunitate”, n-am habar. Și nici nu-i nevoie, fiindă meseria dvs. nu-i scrisul. Dar EU nu-mi pot semna replicile „O muiere bloggeriță 53 de ani”.

      • Ciprian Birtea 8 noiembrie, 2017 at 1:03 pm - Reply

        Gărzile pot dura și 24 de ore? Oare de ce nu au protestat medicii până acum față de acest aspect? Mie mi se pare normal ca gărzile să fie plătite ca și orele de serviciu și să fie considerate ore de serviciu, pentru că medicul MUNCEȘTE ȘI ATUNCEA CÂND FACE GARDĂ. Și gărzile reprezintă muncă. Și șoferii profesioniști ar trebui să muncească doar 8 ore/zi. Ar trebui să fie 3 șoferi în mașină. Fiecare șofer ar trebui să conducă 8 ore, să doarmă 8 ore și să se relaxeze 8 ore.

    • Ciprian Birtea 8 noiembrie, 2017 at 1:07 pm - Reply

      Dar de ce conduceți 25 de ore din 24? Vreți să spuneți că sunteți exploatați, că la voi nu se respectă legea? Că știam că fiecare șofer trebuie să conducă 8 ore, să doarmă 8 ore și să se relaxeze 8 ore. Trebuie să fie 3 șoferi în fiecare mașină.

Lăsați un mesaj...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Laborator Analize

Arhive

Get more stuff

Subscribe to our mailing list and get interesting stuff and updates to your email inbox.

Thank you for subscribing.

Something went wrong.