Medicul de familie român, numit IDIOT oficial, ÎN LEGE.

Medicul de familie român, numit IDIOT oficial, ÎN LEGE.

Dragi colegi – medici de familie, colegi medici de alte specialități – și, în special, dragi pacienți. Stimați guvernanți.

Că e rău cu sistemul nostru? Știm toți.

De ce?

Eu vin cu propriul răspuns. De ce e rău, FOARTE RĂU, în sistem. Fiindcă, de decenii, de când au început pseudoreformele și preluările de sisteme gata formate la alții, medicul de familie român, ca specialitate și potențial URIAȘ, a fost nesocotit de decidenți, direct ÎN LEGE. După o vreme, chiar luat de idiot.

La început, am fost blocați să facem gesturi ELEMENTARE de medic, (pe care și le-ar putea asuma și un student la medicină de ani teminali, unul bun), nu fiindcă nu le puteam face, ci sub presiunea uriașă a societăților de specialitate, care s-au temut că rămân fără clienți ÎN ASIGURĂRI, dacă facem noi prea multe. Din acest motiv, legea a scos zeci/sute de restricții pentru noi, toate finalizate cu obligarea trimiterii spre un specialist. Pentru ca acea specialitate să nu rămână fără obiectul muncii. Bon. Pășeam toți pe nisip mișcător. După un timp, specialitățile s-au sufocat la propriu. La diabetologie, lume și țară (de exemplu), fiindcă medicii de familie sunt OBLIGAȚI să trimită spre diabetolog și NU AU DREPTUL să-i facă chestiuni elementare unui diabetic, ÎN ASIGURĂRI. S-au sufocat pneumologii, cardiologii, reumatologii, oncologii. S-au trezit cu ușile împinse de umeri de asigurați, la prima oră a dimineții, fiindcă acea parte a muncii lor pe care o puteam face foarte bine și noi, le-a fost virată fără milă. DE LEGE. Era deja prea târziu.

S-au încercat ștopolituri, dar degeaba.

Stufoșagul disperat al Contractului Cadru&norme dospea la cald, stătea să pocnească. Nimic nu mai putea anula subminarea păguboasă a medicului de familie român. El, tratat ca un bou, obligat să trimită fără să fie nevoie, ceilalți înecați în muncă fără rost, bolnavul plimbat haotic de colo colo.

Abordarea principiului medicinei primare la noi, ca și când medicul de familie ar fi un cretin, se întorcea bumerang spre sistem, spre decindenții strânși de dudă și specialiștii sufocați la propriu în ambulatorii. Micul șmen inițial cu pălmi bătute la Bucale, cum că să nu facem noi tare multe că îi ucidem pe ceilalți, repet, devenea bumerang. Sinucidere, devenea.

În tot acest timp, în țările – altele decât Coreea de Nord, China și Somalia (pe ale căror dedesubturi nu le știu) -, medicul de familie face ENORM și este acceptat ca MEDIC. Cardiologul i se adresează în scris cu „stimate coleg”. Eu discut la telefon cu pacientul care-mi zice că a zis dr X la Arad că trebuie „să-și scoată” de la mine bilet de trimitere.

Ieri capăt telefon de la fiica (oraș) a pacientei din sat pluritarate, foarte bolnave, singure în casă, pe care o urmăresc ca medic de familie, îndeaproape, de treizeci de ani. Are nevoie de îngrijiri paliative pe insuficiență cardiacă. Trei decenii, din sărăcie, distanțe mari la spitale, din diverse multe motive, inclusiv singurătatea fizică acasă, femeia a fost pe mâna mea. Eu, medic primar, nu muiere la ajutat în grădină la straturi. Acum, ca să o internez la paliative, e nevoie de trimiterea mea. Logic. Până aici e ok. Dar e nevoie și de UN DOCUMENT SEMNAT DE INTERNIST SAU CARDIOLOG cum că ea chiar are insuficiență cardiacă. Deci că eu nu-s bătută-n cap când scriu, semnez și parafez că are.

DESPRE ASTA VORBESC ÎN ACEST ARTICOL!

Că eu sunt tratată nu ca medic, ci ca idiot. Diagnosticul unei insufieciențe cardiace, stadializarea ei, e treabă de student, între noi fie vorba. În sistemul de asigurări, însă, PARAFA MEA NU E BUNĂ. În asigurări, niciunul dintre cei care a scris normele, nu crede sincer că eu aș putea identifica, ca medic clinician, o insuficiență cardiacă. Singura lui mare grijă e să dau cât mai multe trimiteri.

Că mă jignește această abordare? Dă-mă naibii pe mine, și sensibilitățile mele. Dar vă ucide PE VOI!! Prin mine, v-au ucis și pe voi. Adică eu, acum, fac trimitere la interne, (de cardiolog nici nu poate fi vorba pe un  areal de 100×100 km pătrați!). Fiica își va târâi mama la internistul care o va vedea prima oară în viață, iar el o să facă o hârtie că bolnava chiar are insuficiență cardiacă.

De ce toate astea?

Fiindcă iată, OFICIAL un medic primar de familie, român, nu poate diagnostica o insuficință cardiacă, boul. De aia.

REZUMAT

Dragi colegi – medici de familie, colegi medici de alte specialități și, în special, dragi pacienți. PRIMA MARE problemă a sistemului este că medicii de familie români nu sunt considerați medici. Inițial, dintr-o mică românesc-măgărească șmecherie, apoi pata asta de ulei s-a extins până a poluat tot sistemul.

Și PRIMA mare mișcare politică ar fi stoparea acestei erori de principiu.

PS. Din gama – absurdul ajuns la paroxism. Eu nu pot recomanda pungi de colostomă (pungi pentru caca la unele persoane operate de cancer de colon), fără hârtie (precedată de trimitere), de la un chirurg care să confirme că împricinatul nu face caca prin gaura clasică. Nu se poate asigura, ca gravidă, o femeie cu burta la gură, (nu doar pe parafa mea!), fără ca un ginecolog să confirme că aia, biata, azi-mâine naște. Lucru pe care-l poate face și portarul Casei de Asigurări. Să identificedin ochi o gravidă. Etc. Iar tu, plimbi la Arad nefericitul cu colostomă, gravida asudată, abuzezi emoțional ginecologul și chirurgul, care să stea să redacteze scrisorele în loc să-și vadă de meserie.

9 Comments

  1. Dana. Aportul 7 iulie, 2021 at 10:18 am - Reply

    Aveți toată dreptatea.Din nou plângem unii pe umerii altora.Tot respectul pt tot ceea ce faceți. Și eu sunt medic de familie

  2. Silvia Tigantele 7 iulie, 2021 at 12:10 pm - Reply

    Punctul pe i. Mulțumesc. Păcat că vom citi doar noi,medicii de familie

    • Otilia Tiganas 7 iulie, 2021 at 3:06 pm - Reply

      Nu mă subestima. haha… n-am emotiocon cu zâmbet aici. Fiind text pe blogul meu, de citit vor citi și mulți alții. Dar ce folos…

  3. Laurențiu 11 iulie, 2021 at 2:55 pm - Reply

    Mare dreptate aveți, Doamna doctor! Dar un alt aspect ar fi : toți medicii de familie sunt pricepuți, competenți, interesați de meserie și pacient ca dumneavoastră? Cunosc medici de familie slab pregătiți! Medicii de familie ar trebui să aibă la cabinet un aparat pentru câteva analize elementare, un echo eventual, un otoscop , un ekg , etc. Cunosc medic de familie care trecea examenele de bilanț la pacienti din „burtă” ! Suntem departe de ceea ce ar trebui sa fie cu adevărat medicul de familie în România! Bineînțeles ca iau în calcul și vina sistemului de sănătate!

    • Otilia Tiganas 12 iulie, 2021 at 7:18 am - Reply

      Contractul e făcut astfel încât să nu fie rentabil să ai acele scule. De analizor (minilaborator), nici nu poate fi vorba, nu doar că nu-i eficient, ci te ucid controalele dacă scoți capul. Au legi pentru ucis, cât ei vor. Deci nu. Revin la teza mea. Problema nu sunt medicii, medcii de familie români sunt pregătiți, extrem de curtați de alte state, zburați în șuturi la noi. Problema este suita de legi absurde, păguboase, care ne coordonează munca. Baiul nu-i la noi. Suntem ca o nevastă pe care bărbatul beat o bate zilnic, ea casnică, crește cinci copii, ține casa din te miri ce, bețivul nu-i dă nici bani de pită, și te întrebi dacă aia-i o bună gospodină/mamă. Și zici că nu știe să facă prăjituri, dar ea nu că n-ar ști, n-are din ce, ba-i și mereu bătută. EXACT asta-i echivalența.

  4. Daniel Tuca 14 august, 2021 at 1:09 am - Reply

    Buna seara !
    Da, asta e maxima, aveti perfecta dreptate si eu chiar imi permit sa glumesc, civilizat, cu d-nele care se prezinta la mine spre a fi luate in evidenta ca gravide si le spun ca „nu sunt gravide decat dupa ce decide CAS ca sunt gravide !” :)))
    In alta ordine de idei, nu stiu daca ati abordat tema referitoare la „calitatea” medicului de a fi „politai/investigator fiscal” al pacientilor, dar o sa-mi permit sa detaliez mai jos afirmatia facuta.
    Vi se pare normal ca medicul de familie sa fie obligat sa aiba in cabinet dovezile/documentele care atesta categoria de asigurat ?
    CAS importa baze de date de la Casa de pensii si de la ITM, adica, acele institutii unde pacientilor li se stabileste categoria de asigurat.
    CAS inregistreaza in SIUI aceasta categorie si in functie de respectiva categorie medicul de familie ii elibereaza reteta compensata.
    De ce trebuie sa fie medicul de familie raspunzator pentru faptul ca a eliberat o rp compensata cu 100% unui pacient caruia i-a expirat certificatul de handicap, daca in SIUI el inca figureaza la categoria „handicap” ?
    Si, din moment ce incarc consultatia si eliberez rp compensata primesc mesajul „validat in SIUI”, vi se pare normal, ca dupa un timp, eu sa prezint dovada/hartia in baza careia eu am eliberat rp comp cu 100% ?
    Credeti ca am putea sa trimitem cat mai multi aceasta propunere ?
    Adica, o data serviciul medical si reteta compensata „validate in SIUI” sa nu mai fie tras la raspundere medicul de familie !
    Nu e treaba medicului de familie sa fie ultima veriga de verificare a categoriei de asigurat !
    Link-ul pe care se pot face propuneri pana pe 31 august este cel de mai jos :
    https://cnas.ro/2021/07/13/consultare-publica-privind-noul-model-de-contract-cadru-si-norme-de-aplicare/

    Eu asa am scris in propunerea trimisa :
    Propuneri :

    1 – eliminarea obligativitatii medicilor de a verifica si pastra in cabinet documente justificative pentru starea si tipul de asigurare de sanatate a pacientilor

    (CAS preia aceste informatii din bazele de date ale institutiilor statului si in consecinta nu trebuie ca medicul de familie sa fie ultima veriga de verificare fiscala a pacientului, dar nici sa fie raspunzator pentru ca a eliberat o reteta compensata care nu corespunde cu tipul de asigurare. Medicul de familie este pe nedrept facut raspunzator pentru inexactitatile privind starea si tipul de asigurare !

    De ex : Pacientul X are certificat de handicap pe o perioada determinata (de obicei, 1 an) sau pe perioada nedeterminata si este inregistrat in SIUI la categoria “handicap”. Nu trebuie sa fie facut raspunzator medicul de familie pentru ca i-a eliberat reteta compensata, daca a expirat certificatul de handicap, dar in SIUI el inca este inscris la in categoria “handicap” ! )

    2 – mutarea in farmacie a categorisirii medicamentelor pe grupe de compensare

    (Medicul trebuie sa fie raspunzator pentru tot ce tine de actul medical – diagnosticare si stabilire tratament -, dar nu si de aspectele comerciale !

    Medicul ii prescrie pacientului un numar de medicamente, dar impartirea lor pe categorii de compensare in functie de starea si tipul de asigurare trebuie sa se faca in farmacii, nu sa stea medicul si sa buchiseasca protocolul terapeutic in functie de criterii comerciale !)

    Toate cele de mai sus, acum le-as rezuma in fraza de mai jos :
    „eliminarea responsabilitatii medicului pentru serviciile si retetele „validate in SIUI”.

    Cu respect,
    Dr.Daniel Tuca
    0740.185.186

  5. Virgil 4 septembrie, 2021 at 12:28 am - Reply

    Medicii de familie nu aveti credibilitate. Cineva a spus exista medici si doctori. Foarte adevarat. Medic este cel preocupat de sanatatea bolnavului, este la current cu tot ce exista in sistem si doctori cei pentru care titlul si banii sunt principalul scop.Multi medici de familie sunt doar doctori.Eu sincer as desfinta acest grup numit medic de familie.

    • Otilia Tiganas 4 septembrie, 2021 at 8:52 pm - Reply

      Cu câți medici de familie ați avut de-a face, personal, ca să generalizați? Că așa… destui bărbați cu neveste proaste, cicălitoare, leneșe și șleampăte ar desființa insituția căsătoriei… în timp ce ceilalți, fericiții, nu. Nemaivorbind că unsprezece mii de medici de familie nu sunt „un grup”. Dragul meu respondent sincer, Virgil.

  6. Ion Balanica 4 septembrie, 2021 at 9:56 pm - Reply

    Uite ca nu citesc numai oamenii de specialitate, ci si eu, un neica nimeni care vede logica lucrurilor de la inaltimea joasa a studiilor sale si mai vede ceva: putreziciunea unui sistem medical, ajuns asa din interese, altele decat cele ale pacientului. O mafie nenorocita instituita de refulati ai medicinii dar ajunsi secretari de stat sau ministrii – daca au fost si lipitori de afise – si care in nemernicia lor sau in obedienta lor politica sau din incapacitatea profesionala, distrug mersul normal al lucrurilor si isi pun amprenta de idioti pe ceea ce altii – medici cu daruire fata de meserie si fata de pacienti – au realizat si au facut ca un sistem medical sa functioneze. Cat despre tine Virgile, se pare ca ai picat in capcana dorind sa distrugi tocmai partea care inca mai functioneaza chiar si asa cu mainile legate la spate!

Lăsați un mesaj...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Laborator Analize

Arhive

Get more stuff

Subscribe to our mailing list and get interesting stuff and updates to your email inbox.

Thank you for subscribing.

Something went wrong.